Interim communicatie
Tekst
Aanbestedingen

Werken bij aannemersbedrijf Kormelink: ook voor vrouwen superleuk!

Half februari 2021 begon Renske op interimbasis bij aannemersbedrijf Kormelink. In deze blog vertelt ze over haar ervaring tot nu toe, wat ze daar doet en waarom het zo gaaf is om een kijkje in de keuken te kunnen nemen binnen de wereld van de bouw.

Ik geef toe: het is misschien wel een beetje een rare kop van deze blog. Maar ik wil het er bewust even vermelden. Want ‘vrouwen’ en ‘de bouwwereld’ worden vaak als een niet heel matchend-duo gezien van buitenaf. En bij deze wil ik dat (en ook door deze blog uiteraard) ten stelligste ontkrachten. Want werken in een meer masculiene wereld (wat bij Kormelink het geval is) werkt gewoon fijn: duidelijk en helder. En de humor van mannen is gewoon beter (sorry, vrouwen die dit lezen).

Even weer stagiaire zijn
Alle beginne is moeilijk. Dat gold mij ook. Want de eerste paar dagen voelde ik me weer even een stagiaire: hoe werkt de printer, het koffiezetapparaat, bij wie moet ik waarvoor zijn, hoe werkt de mappenstructuur op de schijf? Dat soort dingen. En dat een ‘tender’ dus iets héél anders is dan ‘tinder’ (goed ingekocht bij Google, beste marketeers van de bewuste datingsite). Maar goed, daar kwam ik niet voor uiteraard. Aan de slag dus!

Lijstjes en structuur
Mijn voorgangster had een perfecte overdracht gemaakt, dus ik kon snel zaken oppakken en uitzoeken. Denk aan het verder uitzetten en bijhouden van de contentplanning (Facebook, Instagram, LinkedIn, website), het schrijven van interne en externe nieuwsbrieven (voor projecten), nieuwe vacatures plaatsen, persberichten opstellen en versturen etc. Tweewekelijks heb ik een vast communicatieoverleg met de directeur van Kormelink om alle lopende zaken door te nemen. En tussendoor lopen we geregeld bij elkaar binnen wanneer dat nodig is. Zowel ik als hij zijn van ‘de lijstjes’: zo weten we van elkaar wie wat doet en wat de status is.

Renovatiebrochure
Eén van de dingen die een hoge prioriteit had, is de nieuwe renovatiebrochure. Het ontwerp, de tekst, de foto’s en dergelijke was al voor 95% klaar, maar het laatste ‘duwtje’ voor het drukproces moest er nog wel komen. Dat kon ik oppakken. Concreet betekende dit veel contact met het reclamebureau en interne afstemming. Nu (tijdens het maken van deze blog) ligt de brochure bijna onder de drukpers. Als ‘ie straks binnenkomt kunnen we ‘m gaan verspreiden naar (potentiële) klanten!

Strategie voor de lange termijn
Eén van de zaken die Kormelink per 1 april oppakt, is de langetermijnstrategie: de zogenaamde ‘stip aan de horizon’. Denk daarbij onder andere aan een interne en externe SWOT-analyse. Dit doen zij via een extern bureau die hierin gespecialiseerd is. Ik mag daar ook in meedenken (ik zit in de stuurgroep) en als alles klaar is, moet het uiteraard ook worden uitgevoerd. Daar komt (marketing)communicatie bij kijken. Een supergaaf traject dus, waar ik enorm veel zin in heb. Ik hoef me de komende tijd dus niet te vervelen bij Kormelink!